کاملترین راهنمای خرید کادو

همیشه فکر میکردم که فقط من کادو خریدن را بلد نیستم و به محض تحویل آن کلی خودخوری می کردم که چرا این را انتخاب کردم و چرا پولم را دور ریختم؟! ولی نگو که همه به شکل های مختلفی این سطح پشیمانی را تجربه می‌کنند و خداروشکر فقط مختص به من نیست! خلاصه ما هم کلی در این زمینه پول هزینه کردیم تا به تجربه کافی در خرید هدیه رسیدیم. در مورد دلایل هدیه دادن و انتخاب کادوی مناسب هم مطالب مختلفی خواندیم تا به این درجه رسیدیم!

حالا با توجه به اینکه مخاطبین اصلی ما کسانی هستند که به فکر خرید کادو برای عزیزترین کس یا مهم ترین شخص زندگی خود هستند، تصمیم گرفتم که یکی از کاملترین راهنمای خرید کادو را بنویسم و ریز و درشت انتخاب هدیه مناسب را بیاورم. پس شما هم با ما همراه باشید.

کادو دادن

اول؛ فعلا کلیات خرید کادو را مشخص کنید


برای اینکه راهنمای خوبی داشته باشیم، کلاً فرایند خرید و انتخاب کادو را به چهار گام تقسیم کردم که هر گام آن چند زیرمجموعه دارد و به شما کمک می کند که گام به گام سوالات مختلف خود را حل کنید. حالا اگر وقت کافی دارید که این مطلب را به طور کامل بخوانید، لطفاً یک برگه سفید هم کنار خودتان داشته باشید تا در شرایط مختلف چند سوال مطرح کنیم و آنها را به عنوان ابهامات خودتان بنویسید. اگر هم دنبال دردسر نمی گردید، به طور واضح گام به گام مشخص کردم که در هر مرحله چه کاری انجام دهید و به سراغ همان مرحله به صورت مستقیم بروید. حالا روی برگه موارد زیر را بنویسید!

 

نیازمندی او چیست؟

شما را نمی دانم! ولی من وقتی که به دنبال انتخاب هدیه برای کسی هستم، دوست دارم همیشه آن را دستش ببینم و در همه حال از آن استفاده کند. حالا چی چیزی این شرایط را دارد؟! مسلماً ابزار یا چیزی که به آن نیاز داشته است!

مثلاً برای معلم یک خودکار، برای کارمند یک دفترچه یادداشت، برای پدر یک عینک مطالعه و برای مادر یک لباس یا یک شال و روسری.

پس قبل از هر چیزی بنویسید که طرف مقابل شما به چه چیزی نیاز دارد. ممکن است پاسخ های شما به کادوهای تکراری برسند. تکرار کردن یک هدیه آنهم برای یک فرد به هیچ وجه مجاز نیست و تا جایی که می‌توانید این کار را انجام ندهید، حتی اگر احساس کنید که نهایت نیاز را به آن کالا دارد!

 

به چه چیزی علاقه دارد؟

اگر از مرحله قبل عبور کردید و به یک کالا یا به یک ابزار خاص و مشخص رسیدید، همان را انتخاب کنید. اما من خودم معمولا به ۵ تا ۱۰ کادوی خاص می رسم که هر کدام از آنها شرایط متفاوتی دارد. بعضی از آنها کاربردی هستند، بعضی از آنها تزئینی هستند و بعضی هم صرفاً برای خوشحال کردن طرف مقابل.

حالا در فهرستی که آماده کرده‌اید، جذاب ترین و دوست داشتنی ترین گزینه ممکن را مشخص کنید، البته نه با سلیقه خودتان! سلیقه طرف مقابل را بشناسید و ببینید که در طول دوران گذشته از چه ابزاری بیشتر استفاده کرده است.

من خودم به عنوان گیرنده هدیه دوست دارم بیشتر گزینه‌هایی بگیرم که خوشحالم کند! البته افراد دست و دلباز بیشتر به هدایای گران قیمت علاقه دارند و افراد خسیس! یا حساب گر بیشتر به کادوهای کاربردی!

 

از چه چیزی متنفر است؟

انتخاب کردن یک کادو یا یک هدیه برای از بین بردن تنفر یک فرد بزرگترین اشتباه شماست! فرض بگیرید که خیلی گرسنه هستید و مامان تان ماکارونی درست کرده و شما هم هیچ علاقه ای به آن ندارید. حالا آیا مجبورید که به زور سالاد و ترشی هر طور شده شکم خود را سیر کنید، یا از اسنپ استفاده کنید و یک غذای آماده و فست فودی سفارش دهید!

من که دوست ندارم هیچ وقت در چنین شرایطی باشم، پس لطفاً شما هم چنین چیزی را امتحان نکنید و به فکر بازگرداندن سلیقه یا علاقه افراد دیگر نباشید. کتاب آشپزی برای کسی نخرید که اصلاً به آشپزی علاقه ندارد! تیشرت ورزشی برای کسی نخرید که چاق است و نیازی به ورزش نمی بیند! تنفر های طرف مقابل را بشناسید و از آنها دوری کنید تا یک کالای جذاب و دوست داشتنی انتخاب کنید.

 

کارت هدیه یا خود هدیه؟!

هیچ وقت کارت هدیه را به عنوان کادوی خوب معرفی نمیکنم! حالا اگر شما چند نفر هستید و تصمیم دارید که برای یکی از همکارانتان کادوی تولد یا کادوی عروسی بخرید، قضیه فرق می کند، اما کارت هدیه برای عروسی خواهر یا تولد دوست دختر هیچ معنی ندارد. در حقیقت آنها انتظار یک کادوی جذاب و دوست‌داشتنی دارند که از داشتن آن لذت ببرند و به نوعی یادگاری باشد.

اگر چند نفر هستید، اگر سلیقه طرف مقابل تان را نمی دانید، اگر نمی خواهید طرف مقابل پیام خاصی از هدیه شما بگیرد یا اگر به یک هدیه خاص دسترسی ندارید، کارت هدیه انتخاب کنید. در غیر این صورت همان پول را به یک کادوی ارزان قیمت یا یک کادوی مناسب بدهید و خودتان مستقیماً هدیه دهنده باشید.

 

مناسبت هدیه دادن چیست؟

در این مرحله مشخص کنید که کادو را برای چه چیزی می خواهید. خوشبختانه بهانه برای کادو دادن زیاد است و امروزه از هر مناسبتی می توان برای دادن هدیه به طرف مقابل استفاده کرد. خرید هدیه برای دوست دختر یا دوست پسر، خرید هدیه تولد مادر یا پدر، خرید کادوی عروسی، خرید کادوی شغل جدید، خرید کادوی فارغ التحصیلی و و و …

هر کدام از این موارد را بنویسید و مشخص کنید که دقیقا هدیه را برای چه چیزی می‌خواهید، تقریبا ۷۵ درصد مسیر را رفته اید. به صورت خودکار تعداد زیادی از هدایا حذف می شوند و شما به چند مورد خاص می رسید که هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ سلیقه طرف مقابل میتوانید از بین آنها یک یا چند مورد را انتخاب کنید.

 

کادو بسازم یا بخرم؟

متاسفانه یکی از اشتباهاتی که اکثر مردان انجام میدهند این است که فکر می کنند که ساخت یک کادو برای طرف مقابل هیچ ارزشی ندارد. اتفاقا اگر هنرمند هستید، همه تلاش خود را به کار ببرید تا یک هدیه زیبا و جذاب بسازید. اکثر افراد، چه زن و چه مرد، از کادوهای دست ساز خوشحال می شوند و به نوعی به آنها گفته می شود که برای ساخت این هدیه زحمت زیادی کشیده شده است.

ما خودمان در گروه گل گیفت در زمینه فروش هدیه و کادوهای مختلف فعالیت می‌کنیم و خوشحال می‌شویم که گزینه دلخواه خود را از بین محصولات ما انتخاب کنید. اما به عنوان توصیه، از درست کردن هدیه نترسید و اگر در زمینه خاصی هنر دارید حتماً آن را به کار ببرید و نظر طرف مقابل خود را جلب کنید.

 

دوم؛ کادو را برای چه کسی میخواهید؟


حالا وقت آن رسیده که کمی تخصصی تر فکر کنیم و گزینه های جذاب تری انتخاب کنیم. تقریباً همه راهکارهای پیشنهادی در بند های قبلی مواردی بودند که شما را به گزینه نهایی نمی رسانند، اما تعداد گزینه ها را کمتر می کنند تا در نهایت در گام‌های بعدی تعداد را کم تر و تخصصی تر کنید. در اینجا باید مشخص کنید که هدیه و کادوی موردنظر را برای چه کسی می خواهید و نسبت آن با شما چیست. در این وضعیت گزینه های زیاد و متنوعی پیش روی شماست، اما به طور کلی، سعی کنید ۶ مورد زیر را در نظر بگیرید.

 

 

خرید کادو برای همسر

من همیشه همسران را در دو گروه قرار می دهم:

 

انتخاب هدیه مناسب برای شوهر: لطفاً از خریدن جوراب، زیر پیراهن و پیراهن خودداری کنید. وقت خریدن هدایای تکراری به پایان رسیده و بهتر است به سراغ یک گزینه جدید بروید. مثلاً اگر همسرتان آدم احساسی است، یک رمان عاشقانه برای او بخرید یا حتی یک سی دی موسیقی جدید. اگر همسرتان دست و دل باز است، چرا یک ساعت مچی گران قیمت نخرید؟! اگر همسرتان خسیس است، ابزاری بخرید که به کار او بیاید، مانند لپ تاپ و گوشی موبایل.
انتخاب هدیه مناسب برای زن و همسر: در مورد زنان رفتن به سراغ جواهرات و زیورآلات تبدیل به یک گزینه تکراری شده و به نوعی مردان به عنوان یک اسلحه از آن استفاده می کنند. اما اینکه شما یک کیف چرمی زیبا انتخاب کنید یا حتی یک جفت کفش چرمی مجلسی بخرید، هم هزینه کمتری دارد و هم لبخند به لبان همسر شما هدیه میدهد. اگر همسرتان برای رفتن به باشگاه برنامه ریزی کرده، از خرید یک دست لباس ورزشی نترسید و مطمئن باشید که آنها هم خوشحال خواهند شد.

 

کادو مناسب برای آقایان

خوشبختانه این انتخاب هدیه برای آقایان چندان سخت نیست و حساسیت زیادی نسبت به این موضوع نشان می دهند. به عنوان مثال برای مردان خجالتی می توان به سراغ کتاب مورد علاقه شان یا یک دستگاه موزیک پلیر رفت. همچنین اگر احساس می کنید که به دنبال انتخاب کادوی مناسب برای آقایان ولخرج هستید می توانید یک هدیه به همراه یک دسته گل بزرگ به آنها اهدا کنید. برخی از مردان دوست دارند دیده شوند و به همین دلیل انتخاب هدایای گران قیمت برای آنها و هدیه دادن در جمع می تواند بهترین انتخاب شما باشد. در مورد مردان حسابگر محتاط باشید و بیشتر به سراغ گزینه هایی بروید که کاملاً برای آنها کاربردی است.

 

خرید هدیه برای خانم ها

در انتخاب کادو برای خانم ها حساسیت بیشتری به خرج دهید و جزئیات را در نظر بگیرید. گاهی حتی انتخاب یک شاخه گل برای آنها می‌تواند نتیجه‌ای بسیار بهتر از یک کادوی گران قیمت داشته باشد. برای زنان دیده شدن و اهمیت قائل شدن در اولویت قرار دارد و اگر قرار است که در جمع یک هدیه و کادوی خاص را بگیرند، بهتر است بهترین و برترین گزینه ممکن باشد.

به هیچ وجه در مورد انتخاب کادوی زنانه خودخواهی به خرج ندهید و تمامی انتخاب های خود را بر اساس علاقه آنها انجام دهید. اگر از زیورآلات بگذریم، کیف چرمی، کفش مجلسی چرمی، ست لباس هماهنگ با همسر، جدیدترین مدل لباس، با کیفیت ترین پارچه ها، و لوازم دکوراسیون منزل انتخاب های خوبی هستند.

 

خرید کادو برای دوست دختر و دوست پسر

انتخاب هدیه مناسب برای دوست دختر و دوست پسر از این جهت اهمیت دارد که می تواند یادآور یک دوره عاشقانه باشد و حتی در زندگی عادی آنها هم تاثیر گذار باشد. معمولاً برای این افراد خرید ست بهترین انتخاب ممکن است. حالا این ست میتواند یک دست لباس، ست هماهنگ کیف چرمی، ست ساعت مچی، ست مچ بند یا حتی ست شال و روسری با ست دستمال جیبی مردانه باشد. فقط به این نکته توجه داشته باشید که در این مورد به سراغ کادویی ارزان نروید و قیمت را به عنوان اولویت آخر خود در نظر بگیرید.

 

خرید هدیه برای دوست یا همکار

انتخاب کادو برای دوست و همکار از این جهت اهمیت دارد که ممکن است در طرف مقابل انتظاراتی ایجاد کند که به هیچ وجه مورد نظر ما نبوده است. این هدایا به طور ویژه در مورد جنس مخالف بسیار خطرناک است و به همین دلیل تا جایی که می توانید به صورت فردی برای خرید کادو برای همکاران خود اقدام نکنید. در این جور مواقع خرید کارت هدیه انتخاب مناسبی است که به همراه یک دسته گل هدیه می شود. اما اگر به دنبال گزینه مناسب هستید، انتخاب یک کیف اداری یا انتخاب یک ست چرمی گزینه مناسبی است. معمولاً خرید دسته جمعی کارمندان برای مدیر شرکت هم شامل ست روان نویس یا ست چرمی و کیف می شود.

 

انتخاب کادوی فارغ التحصیلی

معمولاً کادوی فارغ التحصیلی به چند شکل انتخاب می شود. در برخی موارد خانواده ها برای فرزند خود هدیه می خرند تا در مراحل بعدی از آن استفاده کند و در برخی موارد ممکن است بعضی از دانشجویان به مناسبت فارغ التحصیلی دوره کارشناسی ارشد یا دکترا اقدام به خرید یک هدیه خاص کنند. معمولا اکثر کادوهای مناسب برای فارغ التحصیلی شامل ابزارهایی می شوند که در گام های بعدی تحصیل به کار آنها می آید. به همین دلیل انتخاب روان نویس، انتخاب کیف چرمی یا انتخاب سایر لوازم آموزشی هم انتخاب خوبی است.

 

سوم؛ به چه مناسبتی می خرید؟

 

در این مرحله باید مشخص کنید که کادوی مورد نظر را به چه مناسبتی میخرید و قرار است که یادآور چه لحظاتی باشد. مسلماً همانطور که فرد گیرنده تغییر می کند، مناسبت آن هم تغییر می‌کند و این کار شما را برای خرید هدیه سخت‌تر می‌کند. به عنوان مثال، پدر خانواده باید کادوی تولد برای پسر و دختر و همچنین مادر خانواده انتخاب کند. در این صورت او با سلیقه متفاوت مواجه است که انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها می‌تواند چالشی سخت برای او باشد. اما به طور کلی، الگو های زیر به شما کمک می کند:

 

هدیه روز مادر

به جرات میتوانیم ادعا کنیم که کادوی روز مادر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کادوهایی است که ما در طول سال برای خرید آن اقدام می کنیم. به هر حال اعضای خانواده به شکل های مختلفی به دنبال جبران زحمات مادر هستند و هر کدام از آنها سلیقه متفاوتی در انتخاب هدیه دارند.

متاسفانه رفتن به سراغ الگوهای تکراری به یک موضوع طبیعی تبدیل شده، اما بهتر است که تصمیم خود را عوض کنید و به سراغ یک کادوی متفاوت بروید. خرید یک دست لباس ورزشی، خرید یک نسخه جدید از گوشی هوشمند یا خرید یک دستگاه موزیک‌پلیر هم می تواند گزینه خوبی باشد. یا شاید بهتر است که به سراغ انتخاب شال و روسری باشید که از لحاظ تنوع بالاترین درجه تنوع را دارد.

 

کادوی مناسب برای تولد

معمولاً کادوی تولد برای افراد مختلف فرق می کند. این که شما به دنبال هدیه تولد مادر، هدیه تولد پدر، هدیه تولد دختر، هدیه تولد پسر یا هدیه تولد خواهر و برادر باشید، مسلماً گزینه انتخابی شما تغییر می کند. بنابراین در وهله اول در انتخاب کادو تولد مشخص کنید که به دنبال هدیه برای چه کسی هستید و تا چه اندازه می خواهید برای آن هزینه کنید. در این مورد کیفیت هدیه و قیمت آن در انتخاب نهایی تاثیر گذار است.

 

خرید هدیه برای خرید منزل

به عنوان یک قانون کلی، برای خرید کادویی منزل جدید به سراغ کالاها و ابزارهایی بروید که طول عمر بالایی دارند و صاحب خانه تمایل داشته باشد که از آن استفاده کند. متاسفانه خرید ساعت دیواری یا خرید یک ظرف چینی یک تکرار آزاردهنده شده است. اما خرید یک پتوی با کیفیت ترمه، خرید بخشی از دکوراسیون منزل مانند آباژور یا خرید یک تابلو فرش یا قالیچه کوچک پیشنهاد خوبی است. اگر هم به دنبال هزینه زیاد نیستید، همان وسایل دکوری انتخاب بهتری است.

 

خرید کادو برای ولنتاین

انتخاب هدیه برای ولنتاین تقریبا در حد انتخاب و کادو برای مراسم سالگرد ازدواج است. البته حساسیت در خرید هدیه ولنتاین بیشتر است و دو طرف سعی می کنند که جذاب ترین و دوست داشتنی ترین گزینه ممکن را انتخاب کنند. به عنوان مثال خرید تی شرت برای دوست پسر، خرید روسری و شال برای دوست دختر، خرید یک ماگ یا خرید ساعت و زیرلیوانی هم در این مورد می تواند سلیقه شما را نشان دهد. البته در بین محصولات ما تنوع بیشتری وجود دارد که حتماً از آنها دیدن کنید و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

 

خرید هدیه برای سال نو

برای هدیه سال نو بردن گل و شیرینی یک سنت است، اما برخی از خانواده‌ها هم ترجیح می‌دهند که یک هدیه همراه آن داشته باشند. این هدیه می تواند یک کارت هدیه معمولی باشد، اما ظروف سفالی نقش دار یا وسایل دکوری منزل یا حتی یک آباژور رنگی هم انتخاب مناسبی است. برای هدیه سال نو هزینه چندانی صورت نمی گیرد و شما می توانید به سراغ یک کادو ارزان قیمت بروید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که قیمت آن بیش از سطح انتظار گیرنده هدیه پایین نباشد.

 

انتخاب هدیه روز معلم


انتخاب کادو روز معلم یکی از رسمی ترین هدایایی است که شما می توانید انتخاب کنید. در این مورد تنوع زیادی برای شما وجود ندارد و هدایای شخصی چندان مناسب نیستند. معمولاً لوازم تحریر، یک ماگ، نگهدارنده موبایل، وسایل سفالی، قاب عکس یا یک کتاب مربوط به شاعر را در این مورد انتخاب خوبی است. انتخاب هدیه برای روز معلم باید به شکلی باشد که توهین آمیز نبوده و قیمت خوبی داشته باشد.

 

هدیه روز دختر


از آنجایی که ارتباط دختران می تواند متفاوت باشد، به عنوان یک بخش جدا آورده ایم تا در مورد شرایط مختلف این صحبت کنیم. بنابراین شما هم سعی کنید که دسته بندی های زیر را رعایت کنید:

کادو تولد همسر یا دوست دختر: اگر نمی خواهید از جواهرات و زیورآلات استفاده کنید، انتخاب یک کفش چرمی مجلسی یا یک کیف چرمی زیبا پیشنهاد می شوند و برای آن یک نوشته جذاب و عاشقانه هم بگذارید.
کادو تولد برای همکار خانم: افراد سعی کنید که یک هدیه دسته جمعی انتخاب کنید که گردنبند و دستبند تزئینی انتخاب مناسبی است.
روز تولد مادر: در مورد انتخاب کادوی تولد مادر بیش از آنکه روی قیمت متمرکز باشید، بیشتر به سورپرایز کردن مادر تان فکر کنید و یک راه برای غافلگیر کردن آن پیدا کنید.
کادوی تولد خواهر: خاص ترین و جذاب ترین هدیه در این مورد یک کیف پول دستی است، اما زیورآلات نقره و لوازم تحریر هم برای دانشگاه و مدرسه پیشنهاد خوبی است.
انتخاب لباس: در بین گزینه های مختلف، انتخاب لباس مانند انتخاب شال و روسری متنوع ترین گزینه ممکن است که هم برای مخفی کردن مناسب است و هم جذابیت بالایی دارد. برای شال و روسری تنوع زیادی از لحاظ جنس و طرح وجود دارد که توصیه می کنم حتما مطالب ما را مطالعه کنید.


چهارم؛ چه اشتباهاتی در انتخاب کادوی مناسب خطرناک است؟


یکی دیگر از مواردی که به عنوان بخشی مهم و اساسی در انتخاب کادو به آن توجه می‌شود، اشتباهاتی است که در جزئیات رخ می دهد. معمولاً این اشتباهات در مورد مردان تکراری است و اغلب آنها به شیوه‌های مختلف مرتکب اشتباه می شوند. ادامه دادن این اشتباهات نه تنها ارزش هدیه دادن را از بین می‌برد، بلکه می تواند تبدیل به یک کدورت دائمی شود که طرف مقابل هم به فکر جبران آن باشد. با این وجود شما هم در هنگام خرید هدیه مراقب رفتارهای زیر باشید:

 

کادوی تکراری!


استفاده از یک کادوی تکراری حتی برای مادر خانواده هم جایز نیست! در ابتدای همین متن گفتیم که برای افراد مختلف یک فهرست تهیه کنید و با توجه به سلیقه ها و تنفر آنها گزینه مطلوب را انتخاب کنید. حالا اگر به این نتیجه رسیدید که یک کادو برای یک فرد مناسب است، دلیلی وجود ندارد که آن را در هر سال تکرار کنید و به هیچ وجه به فکر تنوع نباشید. حتی اگر احساس می کنید که گزینه های دوم و سوم شما ارزشی معادل با گزینه اول ندارند، اما باز هم به تنوع اولویت بدهید و به طرف مقابل خود نشان دهید که تا چه اندازه برای شما اهمیت دارد.

 

کادویی که باعث تبعیض شود!


گاهی در خرید کادو ندانسته باعث ناراحتی و دلخوری می شویم. فرض بگیرید که شما برای دو نفر از پسر خاله های خود به فکر خرید هدیه و سوغاتی هستید که برای یکی از آنها یک پلی استیشن و برای دیگری یک وسیله بازی معمولی انتخاب می کنید. مطمئناً این تفاوت به حدی آزار دهنده است که در همان لحظه اول هدیه دادن متوجه آن می شوید. حتی اگر تصمیم دارید که از کادوهای متفاوت برای افراد مختلف استفاده کنید، تفاوت قیمتی و ارزش آنها را مشابه و یکسان انتخاب کنید که دردسری از این لحاظ نداشته باشید. این خصوصیت را در مورد دختران بیشتر رعایت کنید و مواظب ارزش قیمت کادو خود باشید.

 

کادویی که قبلا هدیه گرفته اید!


کادو دادن هدیه ای که قبلاً خودتان گرفته اید، اشتباه خطرناک دیگری است که معمولاً به هنگام دادن کادوی منزل جدید رخ می‌دهد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که یک ساعت یا یک سینی از آشنایان به عنوان هدیه منزل جدید گرفته‌اید و تا مدت‌های مدید از آن استفاده نکرده اید. حالا برای خرید یک منزل جدید تصمیم دارید که آن را به یکی از آشنایان خود هدیه بدهید. اگرچه این یک راهکار اقتصادی از لحاظ فرهنگی هم هیچ مشکلی ندارد، اما این احتمال را در نظر بگیرید که شخص هدیه دهنده قبلی متوجه این کار شود و از این رفتار شما به شدت ناراحت شود. بنابراین تا جایی که می توانید هدایای که میگیرید را استفاده کنید و از هدیه دادن مجدد آنها بپرهیزید.

 

کادویی که به آن علاقه ندارند!


دربند های قبلی گفتیم که انتخاب کردن یک هدیه برای تغییر نظر طرف مقابل نسبت به آن اشتباه است. شما به عنوان مادر خانواده اگر به فکر تغییر نظر دخترتان نسبت به آشپزی هستید، خرید کتاب آموزش آشپزی به او کمکی نمی‌کند. اگر به فکر تشویق کودک تان برای ورزش هستید، انتخاب لباس ورزشی هیچ انتخاب مناسبی نیست. بنابراین لحاظ کردن علاقه خودتان در خرید کادو برای افراد مختلف هیچ نتیجه مثبتی ندارد و حتی احتمال ناراحتی هم وجود دارد. پس تا جایی که می توانید نسبت به طرف مقابل خود آشنایی داشته باشید و سلیقه او را برای انتخاب گزینه های مختلف در نظر بگیرید.

 

انتخاب یک کادو برای دو مناسبت!


اگر تاریخ سالگرد ازدواجتان و تاریخ ولنتاین به یکدیگر نزدیک است، دلیلی برای ترکیب کردن آن‌ها و خرید یک کادو برای هر دو مناسب وجود ندارد. شاید این اتفاق بیشتر در مورد مردان رخ می دهد و معتقدند که نوعی ولخرجی است. اما به خاطر داشته باشید که دختران و زنان نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای دارند و ممکن است که فلسفه هدیه دادن خود را هم زیر سوال ببرید.

به عنوان یک توصیه اگر پول کافی برای خرید کادوی گران قیمت ندارید، می توانید پول آن را برای خرید دو هدیه در نظر بگیرید، اما حتماً هر دو مناسبت را برگزار کنید.

 

هدایای روزمره برای والدین و خواهر و مادر


یکی دیگر از اشتباهات تکراری که در خرید کادو رخ می دهد این است که به سراغ هدایای روزمره و معمولی برای افرادی می رویم که نزدیک‌ترین افراد به ما هستند. مثلاً به عنوان فرزند خانواده می دانیم که والدین انتظار زیادی از ما ندارند و به همین دلیل به سراغ کادوهای ارزان قیمت و بی‌کیفیت میرویم. همین وضعیت در انتخاب کادو برای خواهر و برادر هم وجود دارد و به همین دلیل تبدیل به یک چالش می شود. اما توصیه ما به این افراد این است که سعی کنید برای هر کدام از اعضای خانواده فهرستی داشته باشید که در شرایط مختلف از این فرصت استفاده کنید و برای هر مناسبت یا هر فرد چند گزینه داشته باشید تا دچار تکرار و روزمرگی نشوید.

 

انتخاب کادو با توجه به خصوصیات اخلاقی افراد


حالا بدون اینکه به جنسیت فرد یا حتی به نسبت او توجه کنیم، می خواهیم یک الگوی متفاوت در خرید هدیه به شما معرفی کنیم که شما را به گزینه های ایده آل تر و مناسب تری می رساند. این الگو بر مبنای خصوصیات رفتاری افراد مختلف طراحی شده و شما می توانید به خصوصیات غالب طرف مقابل توجه کنید و بر مبنای آن برای خرید هدیه اقدام کنید. به عنوان مثال، افراد زیر را در نظر بگیرید:

 

کادوی مناسب برای افراد خجالتی


خجالتی بودن افراد می تواند ناشی از پایین بودن اعتماد به نفس آنها باشد و به همین دلیل در برقراری ارتباط دچار مشکل هستند. این افراد در بیشتر مواقع به صورت تنها دیده می شوند و از خواندن کتاب و گوش دادن موسیقی لذت می برند. پس برای این گروه می توانید به سراغ هدایایی مانند رمان مورد علاقه یا یک دستگاه موزیک پلیر خاص بروید.

 

کادوی مناسب برای افراد ولخرج


اگر شوهر یا همسر شما فرد ولخرجی است یا حتی اگر احساس می کنید که دوست دختر یا دوست پسر شما چندان درگیر خرج کردن نیست، بهتر است شما هم به سراغ یک کادوی گرانقیمت بروید. برای این افراد، خرید کادو ارزان راهکار مناسبی نیست و برای مردان بهتر است که یک ست ساعت گرانقیمت یا یک کیف چرمی و برای زنان زیورآلات و جواهرات گرانقیمت انتخاب کنید.

 

کادوی مناسب برای افراد مثبت اندیش و بی ریا


سادگی و صداقت این افراد به شما اجازه می دهد که حتی در انتخاب کادو هم از آنها کمک بگیرید. این افراد انتظار زیادی از شما ندارند و تنها می توانید سلیقه و علاقه آنها را در نظر بگیرید. در مورد این افراد خود را درگیر قیمت کادو نکنید و از هر چیزی مانند یک بسته شکلات، یک لباس معمولی، لوازم کاربردی منزل یا حتی وسایل آشپزخانه هم می توانید استفاده کنید.

 

کادوی مناسب برای افراد سخت گیر و رک


بهتر است از این افراد انتظار ابراز احساسات نداشته باشید و همان چیزی که هستند را به شما نشان خواهد داد. اگر هدیه انتخابی شما کاربردی باشد، معمولاً به آن علاقه نشان می دهند و نسبت به هدایای تزیینی و زینتی عکس العمل خوبی نشان نمی دهند. برای این افراد توصیه ما این است که حتماً سلیقه و علاقه آنها را در اولویت قرار دهید و به هیچ وجه قیمت یا سرمایه خودتان را در نظر نگیرید.

 

کادوی مناسب برای افراد خسیس


این افراد خود تمایل به خرج کردن پول برای خرید هدیه ندارند و به همین دلیل انتظار هدیه گرانقیمت را هم ندارند. پس تا جایی که می توانید پول زیادی برای خرید کادو نپردازید و بیشتر به سراغ هدیه های کاربردی و ارزان‌قیمت بروید. اگر به دنبال هدیه برای زن و خانم هستید، لوازم آرایشی و بهداشتی، لباس و کیف و کفش انتخاب مناسبی است. برای مردان هم ابزار های کاربردی مانند تبلت، گوشی موبایل، لپ تاپ و موارد مشابه آنها مناسب است و وسایل‌تزیینی انتخاب خوبی نیست.

 

انتخاب کادوی مناسب برای افراد خودشیفته و خودنما


این افراد دوست دارند که در هر جمعی دیده شوند و خود را به شکل های مختلف نمایش دهند. انتخاب هدیه و کادو برای این افراد سخت است و نحوه هدیه دادن هم مهم است. این افراد دوست دارند که در حضور دیگران غافلگیر شوند و از طرف دیگر یک هدیه ارزشمند بگیرند. پس در مورد مردان به سراغ تجهیزات گران قیمتی مانند ست اصلاح مردانه یا کیف و کفش چرمی بروید و در مورد زنان جواهرات، کفش چرمی و لوازم زینتی انتخاب خوبی هستند.

 

انتخاب کادوی مناسب برای افراد مهربان


این همان الگویی است که ما به هنگام خرید کادو برای مادر و پدر به کار میبریم. این افراد معمولاً عاشق محبت کردن هستند و به همین دلیل نسبت به لحظات مختلف زندگی افراد حساس هستند. حتی ممکن است تاریخ تولد اعضای خانواده یا دوستان خود را هیچ وقت فراموش نکنند. بنابراین هدیه انتخابی شما باید به نوعی تشکر و سپاسگزاری هم باشد. برای این افراد کارت هدیه و وجه نقد انتخاب نشود و سلیقه آنها را مانند اثر هنرمندانه، بلیط سینما و تئاتر، خرید کتاب، خرید لباس ورزشی یا انتخاب ابزارهای کاربردی دیگر در نظر بگیرید.

 

انتخاب کادوی مناسب برای افراد سرزنده


اگر با یک فرد سرزنده مواجه هستید، باید بدانید که آنها به شدت برونگرا هستند و خیلی زود صمیمی می شوند. از لحاظ علم روانشناسی این افراد کودک درون فعالی دارند و به همین دلیل نیازی به هدایای کاربردی شما ندارند. اگر برای یک دختر برونگرا به دنبال کادو هستید، خرید شال گردن و کلاه، خرید عروسک، یا خرید مچ بند تزیینی پیشنهاد می شود. اما برای یک پسر یا یک مرد برونگرا انتخاب هلیکوپتر کنترل از راه دور، انتخاب بازی های رایانه ای، انتخاب لپ تاپ و کامپیوتر و یا خرید لوازم جانبی گوشی موبایل پیشنهاد می شود.

 

در جمع بندی این قسمت توجه داشته باشید که خصوصیات اخلاقی هر فرد را مشخص می کند که سلیقه آنها به چه صورت است و چه چیزی بهترین انتخاب ممکن است. معمولاً برای اعضای خانواده در نظر گرفتن این موارد چندان سخت نیست و افراد با خصوصیات اخلاقی همدیگر آشنا هستند، اما در خرید کادو برای دوست دختر، برای همکار یا برای افراد غریبه لازم است که حساسیت بیشتری به خرج دهید و شرایط زندگی آنها را در نظر بگیرید.

 

خلاصه بگم!
در این مطلب تلاش کردیم که سیر تا پیاز خرید کادو را توضیح دهیم و فاکتورهای مختلفی مانند جنسیت، شرایط سنی، نسبت های فامیلی و غیرفامیلی، شرایط مالی، شرایط هدایا و دیگر موارد را در نظر بگیریم تا بهترین پیشنهاد ممکن را داشته باشیم. در هر صورت انتخاب هر هدیه معنی خاصی می رساند و فرد گیرنده می تواند برداشت های متفاوتی نسبت به آن داشته باشد. بنابراین حساسیت در انتخاب کادو و در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، شانس شما را برای انتخاب گزینه مناسب افزایش می دهد. البته ما در سایت گیفتمون نمونه های مختلفی از این هدایا را قرار داده ایم تا شما هم به عنوان یک الگو از آنها استفاده کنید و برای خرید کادوی مناسب به سراغ آنها بروید.